A Környezetvédelmi
Minisztérium és az Országos Meteorológiai Szolgálat együttmuködésének
keretében a Levegokörnyezet-gazdálkodási Szaktanácsadó (rövidítve
LKGSZ) Bt. 2001. évben elkészítette a TRANSZMISSZIÓ 1.0 szoftvert
(továbbiakban TR1.0) és a beépítheto hivatalos adat rendszert. Az
új TR1.0 rendszer a levegovédelmi követelmény egyértelmu, hazai
szabványokon és rendeleteken alapuló EU konform modell rendszere.
A TR1.0 kidolgozására az LKGSZ Bt. közel 10 éves,
saját finanszírozású (~12 mFt) elokészíto kutatásokkal készült.
Ennek részét képezte az MTA Transzmissziós Rendszerfejlesztési Albizottság
által rendezett Szimpóziumok elokészíto célkutatásai, informatikus
szakemberek bevonásával való fejlesztés, többéves tesztelési munka,
stb.
A TR1.0 modell rendszer 2001. július hónapban hatósági
ellenorzés céljából átadásra került a Környezet és Természetvédelmi
Fofelügyeloségnek, valamint 12 regionális Környezetvédelmi Felügyeloségnek.
A modell átvételekor a Felügyeloségek szakemberei elismerésüket
fejezték ki, hogy már néhány héttel az új rendeletek megjelenését
követoen az elkövetkezendo évekre hivatalos transzmissziós szoftvert
és abba beépített adatbázist kaphatnak kézhez. Kérték, hogy errol,
ill. a modell beszerezhetoségérol a levegominoség tervezo, KHT-készíto
cégek idoben értesüljenek. A TR1.0 modell rendszer ugyanis kiváltja
a korábbiakban alkalmazott P98, APOPRO3 ill.4, továbbá az új rendeletekkel
szintén nem konform külföldi eredetu szoftvereket.
"A légköri transzmissziós rendszer fejlesztésének
aktuális elvi és gyakorlati kérdései" témában az MTA-ban, 2002.
szeptember 26.-án rendezett szimpóziumon megállapításra került,
hogy a TR1.0 szoftvert a Felügyeloségek többnyire jól alkalmazzák;
ugyanakkor törekedni kell a szélesebb köru felhasználására. A szimpóziumon
az LKGSZ Bt. szakemberei bemutatták a TR1.0 újabb verzióját TRANSZMISSZIÓ
1.1 (továbbiakban TR1.1) elnevezéssel. A TR1.1-ben a korábbi finomítására,
valamint új számítási (pl. alap légszennyezettség), és megjelenítési
lehetoségek beépítésére került sor.
|